Jaké dovednosti má mít absolvent učitelství angličtiny? Anglisté hledali odpověď

Nejen o kvalitách inspirativních učitelů se diskutovalo na Katedře anglického jazyka Fakulty pedagogické ZČU během workshopu, jež se zaměřoval na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (KRAAU). Účastníci si vyzkoušeli práci s rámcem i jeho propojení s vlastní výukovou praxí.

Společná představa o profesních kompetencích, jimiž by měl být vybaven každý absolvent a každá absolventka studijního programu vedoucího ke kvalifikaci učitele – tak lze popsat dokument s názvem Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který vznikl jako jeden z hlavních výstupů spolupráce pedagogických fakult a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR v rámci Reformy pregraduální přípravy učitelů a učitelek.

Workshop, který vedly Gabriela Klečková a Eva Skopečková, se zaměřil na seznámení akademických pracovníků s principy a strukturou KRAAU. Cílem bylo, aby členové katedry dokázali jasně pojmenovat, jakou roli rámec má v přípravě budoucích učitelů a učitelek. Ten má 18 bodů v šesti oblastech. Mezi klíčové kompetence tak patří například nejen to, aby učitel dobře rozuměl vyučovaným oborům a rozvíjel se v něm, ale také musí být schopný podporovat u dětí zvídavost a motivaci k učení nebo hodnotit na základě daných kritérií a ke stejnému vede také žáky a žákyně.

Účastníci měli možnost se ohlédnout za vlastními zkušenostmi ze studijních let. Součástí byla i aktivita založená na takzvaném skládankovém učení (jigsaw learning), díky níž se účastníci podrobně seznámili s jednotlivými částmi rámce a jeho rolí v učitelské přípravě. „Bylo užitečné propojit osobní zkušenosti s konkrétními oblastmi rámce a vidět, že mnohé kompetence ve výuce už přirozeně rozvíjíme,“ uvedla Tereza Havránková z Katedry anglického jazyka, jedna z účastnic workshopu.

Závěrečná část setkání probíhala ve skupinách podle oborového zaměření – lingvistika, literatura a kultura a oborová didaktika. Diskuse se zaměřila na to, jak lze KRAAU promítnout do studijních programů a výuky s oporou o metodická doporučení MŠMT. Na katedře panovala shoda, že rámec představuje velmi užitečný nástroj, který pomáhá pojmenovat a cíleně rozvíjet kompetence potřebné pro učitelskou profesi.

Workshop byl jednou z klíčových aktivit projektu INSPIRE 2 – Podpora pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek, který navazuje na první fázi projektu INSPIRE. Jeho cílem je praktická a kompetenčně orientovaná příprava budoucích učitelů a učitelek na ZČU v Plzni. Vize projektu stojí na úzké spolupráci vysokoškolských pedagogů, pedagogů na ZŠ a SŠ, studujících a partnerských institucí v ČR i v zahraničí, kteří společně rozvíjejí profesní kompetence budoucích učitelů napříč fakultami a obory.