Program průběžného vzdělávání provázejících učitelů, který je součástí projektu INSPIRE2 (klíčová aktivita 3), doznal od akademického roku 2024/2025 výrazných změn. Dřívější model, kdy si učitelé vybírali z pestré nabídky kurzů celoživotního vzdělávání, se neosvědčil – různá hodinová dotace a tematická nevyváženost komplikovaly efektivitu programu. Proto přišla změna: nyní je program rozdělen do čtyř pevně strukturovaných pětihodinových sekcí.
Struktura vzdělávání: Co nového přinesly jednotlivé sekce?
1. Efektivní vedení reflektivního dialogu
První sekci vedl dr. Michal Dubec. Učitelé si v semináři „Efektivní vedení reflektivního dialogu a podpora studenta při plánování výuky“ osvojili principy, které zefektivňují reflektivní rozhovory. Zaměřili se na techniky vedení dialogu – aktivní naslouchání, oceňování, pokládání otázek a shrnování.
2. Práce s nadanými žáky a klima třídy
Druhou sekci vedly lektorky z PEPOR Plzeň a zaměřily se na dvě klíčová témata: práci s nadanými žáky a problematiku třídního klimatu. Formou workshopů představily strategie pro rozvoj talentovaných žáků a metody, jak vytvářet pozitivní a podporující prostředí ve třídě.
3. Reflexe výuky a formativní hodnocení
Třetí sekci vedla dr. Pavla Soukupová a zaměřila se na nastavení jednotlivých kroků reflexe výuky. Učitelé se učili hodnotit výuku nejen u studentů učitelství, ale i provádět vlastní sebereflexi. Důležitou součástí programu bylo formativní hodnocení a zpětná vazba zaměřená na proces učení žáků.
4. Odborné semináře podle aprobací
Poslední sekce proběhla v gesci jednotlivých kateder a byla tematicky uzpůsobená oborové specializaci provázejících učitelů. Cílem bylo propojení akademiků s učiteli z praxe, aby docházelo k přímému přenosu nejnovějších poznatků a trendů do výuky.
Snazší přihlašování a větší zapojení učitelů
Aby byl nový model co nejefektivnější, vznikl speciální web provazejiciucitele.fpe.zcu.cz, kde se učitelé mohli přihlásit na kurzy na celý akademický rok 2024/2025. Programem již letos prošlo 59 učitelů, kteří získali nejen nové dovednosti, ale i inspiraci pro svou pedagogickou praxi.
Zavedené inovace posilují kvalitu přípravy budoucích učitelů i samotných provázejících pedagogů. Program se tak stává moderní, efektivní a přínosný pro všechny zapojené.
