Průběžné vzdělávání provázejících učitelů se dočkalo inovace 

Program průběžného vzdělávání provázejících učitelů, který je součástí projektu INSPIRE2 (klíčová aktivita 3), doznal od akademického roku 2024/2025 výrazných změn. Dřívější model, kdy si učitelé vybírali z pestré nabídky kurzů celoživotního vzdělávání, se neosvědčil – různá hodinová dotace a tematická nevyváženost komplikovaly efektivitu programu. Proto přišla změna: nyní je program rozdělen do čtyř pevně strukturovaných pětihodinových sekcí. 

Struktura vzdělávání: Co nového přinesly jednotlivé sekce? 

1. Efektivní vedení reflektivního dialogu 
První sekci vedl dr. Michal Dubec. Učitelé si v semináři „Efektivní vedení reflektivního dialogu a podpora studenta při plánování výuky“ osvojili principy, které zefektivňují reflektivní rozhovory. Zaměřili se na techniky vedení dialogu – aktivní naslouchání, oceňování, pokládání otázek a shrnování. 

2. Práce s nadanými žáky a klima třídy 
Druhou sekci vedly lektorky z PEPOR Plzeň a zaměřily se na dvě klíčová témata: práci s nadanými žáky a problematiku třídního klimatu. Formou workshopů představily strategie pro rozvoj talentovaných žáků a metody, jak vytvářet pozitivní a podporující prostředí ve třídě. 

3. Reflexe výuky a formativní hodnocení 
Třetí sekci vedla dr. Pavla Soukupová a zaměřila se na nastavení jednotlivých kroků reflexe výuky. Učitelé se učili hodnotit výuku nejen u studentů učitelství, ale i provádět vlastní sebereflexi. Důležitou součástí programu bylo formativní hodnocení a zpětná vazba zaměřená na proces učení žáků. 

4. Odborné semináře podle aprobací 
Poslední sekce proběhla v gesci jednotlivých kateder a byla tematicky uzpůsobená oborové specializaci provázejících učitelů. Cílem bylo propojení akademiků s učiteli z praxe, aby docházelo k přímému přenosu nejnovějších poznatků a trendů do výuky. 

Snazší přihlašování a větší zapojení učitelů 

Aby byl nový model co nejefektivnější, vznikl speciální web provazejiciucitele.fpe.zcu.cz, kde se učitelé mohli přihlásit na kurzy na celý akademický rok 2024/2025. Programem již letos prošlo 59 učitelů, kteří získali nejen nové dovednosti, ale i inspiraci pro svou pedagogickou praxi. 

Zavedené inovace posilují kvalitu přípravy budoucích učitelů i samotných provázejících pedagogů. Program se tak stává moderní, efektivní a přínosný pro všechny zapojené. 

Ilustrativní obrázek
ilustrativní obrázek