Katedra historie FPE ZČU uspořádala workshop zaměřený na Kompetenční rámec absolventa učitelství dějepisu. Setkání, které se konalo v rámci projektu INSPIRE 2, nabídlo propojení teorie s praktickými zkušenostmi z výuky.
Společná představa o profesních kompetencích, jimiž by měl být vybaven každý absolvent a každá absolventka studijního programu vedoucího ke kvalifikaci učitele – tak lze popsat dokument s názvem Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který vznikl jako jeden z hlavních výstupů spolupráce pedagogických fakult a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR v rámci Reformy pregraduální přípravy učitelů a učitelek.
Workshop, který vedly Naděžda Morávková a Marie Fritzová, odbornice na didaktiku dějepisu a vzdělávání budoucích učitelů, se zaměřil na seznámení se s kompetenčním rámcem a jeho strukturou. V úvodní části byly představeny cíle a smysl připravovaného kompetenčního rámce a jeho vazba na aktuální kurikulární změny, zejména inovaci rámcových vzdělávacích programů.
„Chtěly jsme ukázat, že kompetenční rámec není teoretický dokument, ale nástroj, který může konkrétně pomoci učitelům v praxi,“ uvedla Naděžda Morávková, vedoucí Katedry historie. Rámec má 18 bodů v šesti oblastech. Mezi klíčové kompetence patří například nejen to, aby učitel dobře rozuměl vyučovaným oborům a rozvíjel se v něm, ale také musí být schopný podporovat u dětí zvídavost a motivaci k učení nebo hodnotit na základě daných kritérií a ke stejnému vede také žáky a žákyně.
Účastníci tak debatovali o konkrétních klíčových profesních kompetencích absolventa učitelství dějepisu. Zvláštní důraz byl kladen na rozvoj historické gramotnosti, práci s prameny a podporu kritického myšlení žáků. Učitelé si také sdíleli konkrétní příklady aktivit a metod, které podporují aktivní práci žáků s prameny, interpretaci historických událostí nebo rozvoj občanské zodpovědnosti. „Ukázalo se, že mnohé z principů KRAAU jsou už nyní přirozenou součástí výuky na základních i středních školách, jen je potřeba je více systematizovat a reflektovat,” doplnila Marie Fritzová.
V praktické části workshopu pak pedagogové ve skupinách analyzovali modelové situace z výuky dějepisu a hledali cesty, jak propojit teoretické principy s každodenní praxí učitele. Závěrečná syntéza shrnula doporučení a návrhy, které budou využity při přípravě nové verze kompetenčního rámce a aktualizaci studijních plánů. „Důležité je, aby absolvent učitelství dějepisu dokázal nejen kvalitně vyučovat obor, ale i rozvíjet u žáků schopnost chápat minulost v souvislostech,“ uvedla Marie Fritzová.
Projekt INSPIRE 2 – Podpora pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek navazuje na první fázi projektu INSPIRE. Jeho cílem je praktická a kompetenčně orientovaná příprava budoucích učitelů a učitelek na ZČU v Plzni. Vize projektu stojí na úzké spolupráci vysokoškolských pedagogů, odborníků z praxe, studujících a partnerských institucí v ČR i v zahraničí, kteří společně rozvíjejí profesní kompetence budoucích učitelů napříč fakultami a obory.
