Jak pomáhá Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (KRAAU) rozvíjet profesní dovednosti studujících a inspirovat vyučující? Setkání vedené Hanou Menclovou přineslo inspirativní pohled na to, jak rámec využít ve výuce němčiny.
Společná představa o profesních kompetencích, jimiž by měl být vybaven každý absolvent a každá absolventka studijního programu vedoucího ke kvalifikaci učitele – tak lze popsat dokument s názvem Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který vznikl jako jeden z hlavních výstupů spolupráce pedagogických fakult a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR v rámci Reformy pregraduální přípravy učitelů a učitelek.
Několik týdnů před workshopem dostali účastníci materiály v němčině, aby se s tématem seznámili a promysleli, jak jejich vlastní výuka přispívá k rozvoji jednotlivých učitelských kompetencí. Díky tomu se samotný workshop nesl v pracovním, ale přitom otevřeném duchu. Celé setkání probíhalo výhradně v německém jazyku a zapojili se i zahraniční kolegyně, například z Rakouska.
„Bylo osvěžující mluvit o profesních dovednostech v cizím jazyce. Změna perspektivy nám pomohla vidět naši výuku jinýma očima,“ uvedla Hana Menclová.
Rámec má 18 bodů v šesti oblastech. Mezi klíčové kompetence patří například nejen to, aby učitel dobře rozuměl vyučovaným oborům a rozvíjel se v něm, ale také musí být schopný podporovat u dětí zvídavost a motivaci k učení nebo hodnotit na základě daných kritérií a ke stejnému vede také žáky a žákyně.
Po úvodním shrnutí cílů KRAAU následovala diskuse k jeho jednotlivým oblastem, ve které se účastníci zaměřili na to, jak mohou lépe propojit jazykovou, didaktickou a osobnostní složku výuky. Sdíleli také konkrétní nástroje, materiály a metody, které využívají k rozvoji klíčových kompetencí u studujících. „KRAAU nám pomáhá lépe pojmenovat to, co už v praxi děláme,“ shrnula Michaela Voltrová, vedoucí Katedry německého jazyka.
Závěr setkání potvrdil, že rámec může být užitečným nástrojem pro systematické rozvíjení profesních kompetencí a současně podporou pro vyučující, kteří se chtějí posouvat dál. Workshop se konal v říjnu v rámci projektu INSPIRE 2 – Podpora pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek. Jeho cílem je praktická a kompetenčně orientovaná příprava budoucích učitelů a učitelek na ZČU v Plzni. Vize projektu stojí na úzké spolupráci vysokoškolských pedagogů, odborníků z praxe, studujících a partnerských institucí v ČR i v zahraničí, kteří společně rozvíjejí profesní kompetence budoucích učitelů napříč fakultami a obory.
