Geovědní workshop ukázal, jak prakticky rozvíjet kompetence budoucích učitelů zeměpisu

Pedagogové z Oddělení geověd FPE ZČU věnovali celý den praktické práci s Kompetenčním rámcem absolventa a absolventky učitelství (KRAAU). Výsledkem je plán, který má přinést přehled o současném stavu a usnadnit úpravy akreditací i další práci s KRAAU v rámci projektu INSPIRE 2.

Společná představa o profesních kompetencích, jimiž by měl být vybaven každý absolvent a každá absolventka studijního programu vedoucího ke kvalifikaci učitele – tak lze popsat dokument s názvem Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který vznikl jako jeden z hlavních výstupů spolupráce pedagogických fakult a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR v rámci Reformy pregraduální přípravy učitelů a učitelek.

Protože se členové Oddělení geověd s rámcem již dlouhodobě seznamují, nebylo třeba jej znovu představovat – pozornost se soustředila na konkrétní způsoby jeho uplatnění ve výuce. Klára Vočadlová z oddělení geověd Centra biologie, geověd a envigogiky, která se podílela na tvorbě oborově specifické verze KRAAU, představila téměř finální podobu této části. V následné diskusi se tým zaměřil na to, které kompetence se již nyní cíleně rozvíjejí a jak lze lépe podpořit ty, které vznikají spíše nepřímo prostřednictvím každodenní výuky.

Kompetenční rámec má 18 bodů v šesti oblastech. Mezi klíčové kompetence tak patří například nejen to, aby učitel dobře rozuměl vyučovaným oborům a rozvíjel se v něm, ale také musí být schopný podporovat u dětí zvídavost a motivaci k učení nebo hodnotit na základě daných kritérií a ke stejnému vede také žáky a žákyně.

Výstupem setkání je plán pro nadcházející akademický rok. „Každý vyučující bude zaznamenávat, jaké kompetence v jednotlivých předmětech rozvíjí a jakým způsobem. Tento sběr dat poskytne reálný přehled o aktuálním stavu a vytvoří základ pro reflexi a následné úpravy akreditací,” uvedla Vočadlová.

Další část workshopu byla věnována rozvoji kompetencí v kontextu nových akreditačních procesů.„Diskutovali jsme, jak kompetence vycházející z profilu absolventa začlenit přímo do struktury studijních programů,“ doplnila Vočadlová. První závěry se ihned promítly do návrhů úprav předmětů v bakalářském i navazujícím magisterském studiu. Práce s KRAAU bude pokračovat i v příštím roce. Po vyhodnocení získaných dat plánuje oddělení reflektovat úroveň integrace kompetencí do výuky a připravit konkrétní změny pro novou akreditaci.

Projekt INSPIRE 2 – Podpora pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek navazuje na první fázi projektu INSPIRE. Jeho cílem je praktická a kompetenčně orientovaná příprava budoucích učitelů a učitelek na ZČU v Plzni. Vize projektu stojí na úzké spolupráci vysokoškolských pedagogů, odborníků z praxe, studujících a partnerských institucí v ČR i v zahraničí, kteří společně rozvíjejí profesní kompetence budoucích učitelů napříč fakultami a obory.