Jak propojit uměleckou praxi s učitelskými dovednostmi? Na tuto otázku hledali odpověď akademici z Katedry hudební výchovy a kultury při workshopu zaměřeném na Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (KRAAU).
Společná představa o profesních kompetencích, jimiž by měl být vybaven každý absolvent a každá absolventka studijního programu vedoucího ke kvalifikaci učitele – tak lze popsat dokument s názvem Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který vznikl jako jeden z hlavních výstupů spolupráce pedagogických fakult a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR v rámci Reformy pregraduální přípravy učitelů a učitelek.
Workshop pro učitele hudební výchovy otevřel debatu o tom, jak by měl vypadat současný učitel hudby – nejen jako odborník na hudbu, ale i jako tvůrčí pedagog, který rozvíjí u studujících vztah k umění. Vedli jej Romana Feiferlíková a Petr Haas. Účastníci se shodli, že kompetenční rámec pomáhá tyto kvality pojmenovat a systematizovat, aby bylo možné s nimi cíleně pracovat ve výuce a směřovat k jejich naplnění absolventy oboru.
„Cílem bylo nahlédnout na rámec nikoli jen jako na teoretický text, ale jako na praktický nástroj, který odráží naši každodenní práci se studenty,“ uvedla vedoucí katedry Romana Feiferlíková. Rámec má 18 bodů v šesti oblastech. Mezi klíčové kompetence patří například nejen to, aby učitel dobře rozuměl vyučovaným oborům a rozvíjel se v něm, ale také musí být schopný podporovat u dětí zvídavost a motivaci k učení nebo hodnotit na základě daných kritérií a ke stejnému vede také žáky a žákyně.
Rámec pro hudební výchovu je specifický tím, že zahrnuje i umělecké kompetence, propojuje znalost hudby s její interpretací a tvořivostí. Po prostudování dokumentu panovala mezi účastníky shoda, že většina popsaných principů se už dnes ve výuce přirozeně uplatňuje, často však intuitivně.
„Je proto důležité pojmenovávat jednotlivé kroky, které k rozvoji kompetencí vedou tak, aby si pedagog i student mohl uvědomit, co konkrétně se v danou chvíli děje,“ doplnil Petr Haas. Diskuse vyústila v jasný závěr: kvalitní příprava učitelů hudby stojí na rovnováze mezi znalostí hudby a schopností ji učit – obě složky jsou stejně důležité a vzájemně se doplňují.
Workshop byl jednou z klíčových aktivit INSPIRE 2 – Podpora pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek. Jeho cílem je praktická a kompetenčně orientovaná příprava budoucích učitelů a učitelek na ZČU v Plzni. Vize projektu stojí na úzké spolupráci vysokoškolských pedagogů, odborníků z praxe, studujících a partnerských institucí v ČR i v zahraničí, kteří společně rozvíjejí profesní kompetence budoucích učitelů napříč fakultami a obory.
