S novým akademickým rokem se v rámci projektu INSPIRE 2 naplno rozběhla i aktivita KA 6.3 Společenství praxe. Jednotlivé katedry zapojené do projektu připravily harmonogram setkávání oborových společenstev a pustily se do realizace rozmanitých akcí, které přitahují nejen učitele z praxe, ale i studenty a akademické pracovníky.
Projekt nepodporuje jen stávající oborová společenství, ale pomáhá i s vytvářením zcela nových. Jedním z příkladů je společenství učitelů a akademiků věnujících se výuce ruského jazyka nebo společenství matematiky na středních školách, které koordinuje Katedra matematiky Fakulty aplikovaných věd ZČU. Tato skupina se už stihla dvakrát sejít, přičemž vedle diskusí o konkrétních metodách výuky matematiky se zabývala i aktuální reformou přípravy budoucích učitelů. Toto téma rezonuje napříč všemi společenstvy – například i na setkání oborového společenství chemie, které je již zavedenou a úspěšnou součástí fakulty.
Program společenství nabízí řadu zajímavých událostí, které odrážejí různorodost projektového záměru. Mezi klíčové akce, jež se v rámci projektu INSPIRE 2 dosud uskutečnily, patří: přednáška zahraničních expertů z univerzity v Postupimi, zaměřená na prožitek a pohybovou aktivitu ve sportovní psychologii; prezentace renomovaných trenérů M. Ježdíka a S. Lenera, věnovaná širšímu kontextu výuky a tréninku sportovních her; autorské čtení plzeňského spisovatele a absolventa fakulty Jiřího Sojky, které otevřelo diskuzi o využití současné české literatury ve výuce na středních školách; mezioborová konference uměleckých výchov, doplněná bohatým doprovodným programem a účastí zahraničních hostů. Tato konference, s názvem Učme se dívat a zpívat, byla první svého druhu v České republice, kombinující výtvarnou a hudební výchovu, zároveň byla dokonce vůbec první mezioborovou výtvarně-hudební konferenci v ČR (https://info.zcu.cz/Ucme-se-divat-a-zpivat–Na-FPE-ZCU-se-diskutovaly-sporne-zmeny-vyuky-hudebni-a-vytvarne-vychovy/clanek.jsp?id=7357
Aktivity společenství praxe nekončí – naopak. Plánuje se řada akcí nejen na letní semestr akademického roku 2024/2025, ale už nyní se připravuje program i na následující roky. Těžištěm zůstává podpora spolupráce mezi učiteli, studenty a akademiky napříč obory, což zajišťuje přínosné sdílení zkušeností a inovativních přístupů.
Společenství praxe tak nejen prohlubují profesní dialog, ale také ukazují, že vzdělávání není jen o znalostech – je to především prostor pro inspiraci, kreativitu a společný růst.

Obr. 1. V listopadu Centrum tělesné výchovy a sportu přivítalo kolegy z Universität Potsdam prof. Dr. Ralfa Branda a Jona Kunze M. Sc., kteří se zabývají problematikou prožitku a pohybové aktivity v rámci sportovní psychologie.

Obr. 2. V listopadu Centrum tělesné výchovy a sportu přivítalo kolegy z Universität Potsdam prof. Dr. Ralfa Branda a Jona Kunze M. Sc., kteří se zabývají problematikou prožitku a pohybové aktivity v rámci sportovní psychologie.

Obr. 3. Centrum tělesné výchovy a sportu zorganizovalo přednášku s diskuzí s renomovanými českými trenéry, Michalem Ježdíkem (působil jako hlavní trenér reprezentačního družstva basketbalu ČR mužů a U20, extraligový basketbalový trenér, autor řady odborných článků) a Slavomírem Lenerem (působil jako hlavní trenér a asistent trenéra u české hokejové reprezentace, 7 sezón jako asistent trenéra v NHL klubech). Tématem jejich povídání bylo Leaders of Tomorrow – výuka a trénink sportovních her v širším kontextu (Lepší než nejlepší – Co je charakterizuje? Co je odlišuje? Jak s nimi pracovat?).

Obr. 4. Mezioborová výtvarně-hudební konference Učme se dívat a zpívat… se konala v listopadu na FPE ZČU.