Párová výuka – všestranný přínos a žádný problém

V rámci projektu INSPIRE2 odstartovala na Fakultě pedagogické Západočeské univerzity v Plzni od zimního semestru 2024/2025 pravidelná a systematizovaná párová výuka. Z projektu bude podpořena po šest semestrů. Celkem odučily tandemy vysokoškolský pedagog – vyučujících z praxe 195 hodin. Zapojila se naprostá většina kateder, a to především v didaktických a oborovědidaktických předmětech.

Cílem párové výuky je přiblížení vysokoškolské přípravy budoucích učitelů a učitelek praxi,   jejich motivace pro učitelskou práci, inspirace pro budoucí vlastní profesní praxi a samozřejmě rozvoj spolupráce se školami. Již nyní se ukazuje, že strukturované ukotvení párové výuky na FPE bude mít plošný dopad na zvýšení efektivity a atraktivity výuky a že nejde o formální, nýbrž o skutečně živou a smysluplnou aktivitu. První vlna párové výuky byla úspěšná díky otevřenosti a operativnosti akademiků, vstřícnosti a profesionalitě vyučujících z praxe, zvídavosti studujících a jejich pozitivnímu postoji k inovacím.

Párová výuka sestávala vždy z přípravy, realizace a reflexe. Důležitý nebyl ani tak její obsah jako způsob tandemového provedení. Studující měli možnost vidět dva vyučující v dialogu a kooperaci, pozorovat různé přístupy k uchopení výuky, vyslechnout si rozličné názory a také získat několikerou zpětnou vazbu ke své vlastní činnosti. Akademici a akademičky, učitelé a učitelky z praxe uplatnili různé druhy párové výuky. Vedle tradiční (rozdělená prezentaci učiva) rovněž paralelní (práce se skupinami) nebo monitorující (vedení výuky jedním vyučujícím, provázení studujících druhým). Účastníci se shodli, že se napříště ještě více zaměří i na diferencující typ.

Výuka probíhala v podobě přednášek s aktivizací či seminářů, ale například i jako mikrovyučování pod dvojí supervizí či jako úniková hra. Studující nejvíce ocenili, že měli možnost pracovat a diskutovat se zkušenými vyučujícími a ptát se na témata, která skutečně souvisejí s výchovně vzdělávacím procesem. Zajímaly je ryze praktické otázky edukační reality, jako například platové podmínky, komunikace s svedením školy, s rodiči, kontroly ze strany ČŠI, plnění administrativních a jiných úkolů.

Z párové výuky profitují všichni aktéři. Je velmi podnětná a směřuje k naplnění ideje horizontálně uspořádaného učícího se společenství. Je evidentní, že doba, kdy je ve třídě či posluchárně přítomen jeden vyučující a pod jeho vedením vykonávají všichni to samé, dávno pominula.

Učíme, jak dobře učit, a učíme tak!

Z reflexe párové výuky:

     

      • „Co studenty nejvíce zaujalo, byl způsob, jakým akademik a učitel z praxe přistupovali k řešení témat – nikoli jako přednášející a posluchač, ale jako partneři, kteří společně vytvářejí prostor pro kritické myšlení a hledání odpovědí.“

      • „Pro účastníky bylo nejpřínosnější pracovat a diskutovat s učitelem z praxe a konfrontovat své poznatky s existující teoretickou průpravou.“

      • „Studenti vnímali, že díky párové výuce získali velké množství konkrétních příkladů. Pro jejich budoucí učitelskou praxi se otevřelo velké množství možností, o nichž mnozí doposud netušili.“

      • „Osvědčila se nám práce ve skupinách pod vedením každé z nás, byl zde daleko větší prostor pro individualizaci a zapojení studentů do práce na zadaném tématu.“

      • „Studenti se do výuky zapojili, bylo vidět, že o tématu aktivně přemýšlejí.“

    • „Odbornici z praxe zaujala bezproblémová spolupráce se studujícími a jejich aktivní zapojení během přednášky.“
     
    autorkou článku je doc. Michaela Pešková.