Tšekit Suomessa: Učíme se o finském vzdělávacím systému 

Skupina studentů a pedagogů Katedry anglického jazyka FPE ZČU se v lednu tohoto roku vydala na didaktickou stáž do Finska. Téma cesty bylo jasné: poznat finský vzdělávací systém zblízka a inspirovat se jeho metodami. Cílovou destinací byla oblast Tuusula severně od Helsinek, kde místní vzdělávací správa zajistila návštěvu tří škol i moderního vzdělávacího centra Monio.

Stáž proběhla v rámci klíčové aktivity 4 projektu INSPIRE, která podporuje krátkodobé zahraniční stáže studentů, akademiků a učitelů napříč různými obory Fakulta pedagogické ZČU. Tento program umožňuje účastníkům získávat cenné zkušenosti v mezinárodním prostředí a přispívá k rozvoji vzdělávacích metod napříč širokým spektrem pedagogických disciplín. 

Zde je krátké ohlédnutí za touto zkušeností očima studujících a zaměstnanců katedry:

Odlet

V neděli 12. ledna 2025 jsme se vypravili na didaktickou stáž do Finska. V naší skupině bylo 10 studentů Učitelství anglického jazyka pro ZŠ, 3 provázející učitelé anglického jazyka a 3 oboroví didaktici z katedry anglického jazyka. Naším cílem byla oblast Tuusula severně od Helsinek, kde nám místní správní orgán, který má v gesci školy, zajistil návštěvu 3 škol a vzdělávacího centra Monio. 

První společný večer jsme věnovali vzájemnému seznámení se a první diskusi o tom, co už víme a co by nás zajímalo o finském vzdělávacím systému. Prostředí ubytování nám nabízelo skvělý prostor pro náš společný čas.

První den: Centrum Monio a knihovna Oodi 

Naše vzdělávací cesta začala v Monio, multifunkčním vzdělávacím centru , kde jsme diskutovali s odborníky na vzdělávání a studenty o roli AI ve vzdělávání. Prohlédli jsme si také galerii, kde studující a zaměstnanci školy vystavují své vlastní obrazy. 

Poté jsme se vydali do hlavního města Helsinek, kde jsme si prohlédli ikonickou knihovnu Oodi. Zde nám naše průvodkyně Hani přiblížila tři pilíře finské spokojenosti: důvěra, blízkost přírodě a rovnost. V Oodi jsme si také udělali první psanou reflexi našich poznatků.

Druhý den: Koulsan Koulu – vzdělávání založené na podpoře

Druhý den jsme nahlédli do fungování školy Koulsan Koulu. Zde nás zaujala slova paní ředitelky: „Nikdo by neměl čelit výzvám výuky sám.“ Prostředí založené na komunitní spolupráci a podpoře vážně fungovalo. Odpoledne jsme měli možnost vyzkoušet tradiční finskou saunu a den zakončili reflexí.

Třetí den: Experimenty s velikostí tříd v Kellokoski

Ve středu jsme se podívali do školy Kellokoski, která zahrnuje základní, nižší a vyšší střední školu. Pozorovali jsme mnoho prvků odpovídajících finskému přístupu ke vzdělávání a získali jsme představu o tom, jak školní komunita spolupracuje. Nejvíce nás zaujalo, jak škola experimentuje s velikostí tříd. Tento přístup umožňuje dětem zažít výuku ve spojeném prostředí (přibližně 50-60 žáků) i v menších skupinách, což podporuje specializovanější výuku a individualizaci.

Finský vzdělávací systém také klade důraz na praktickou výuku a připravuje žáky na dovednosti z reálného života, jako je vaření, šití, mytí nádobí, čištění oděvů, práce se dřevem a mnoho dalších. Na závěr jsme se seznámili s programem ProKoulu, který podporuje pozitivní chování napříč finskou společností. Jak už bylo zvykem v přechozích dnech, večer jsme opět věnovali reflexi dne a sdílení našich poznání.

Čtvrtý den: Skutečný rozdíl ve finské škole

Poslední návštěva našeho finského dobrodružství byla ve škole Pertun Koulu, která se na první pohled příliš nelišila od typické základní školy u nás doma. Byla podobná velikostí, počtem žáků, starší budovou, obyčejnými chodbami, učitelé se potýkali s podobnými problémy, např. s nedostatkem pozornosti žáků, kázní, komplikovanými vztahy s rodiči atd.

Bližší pozorování a hloubkové rozhovory s místními učiteli a zaměstnanci však odhalily podstatný rozdíl. Ten by se dal popsat následujícími slovy, která podle našeho názoru vystihují a odrážejí kulturní hodnoty a přesvědčení Finů a jejich vzdělávacího systému: rovnost, podpora, týmová práce, flexibilita, prostředí pro učení a důvěra.

Během večerního setkání jsme opět společně reflektovali naše pocity a zážitky z celé návštěvy a představili nové zajímavosti z finské kultury, jazyka a historie, např. národní soutěž v nošení manželky, neuvěřitelnou délku běžeckých tratí, saunové rekordy nebo život a dílo slavného finského skladatele Jeana Sibelia. 

Konec posledního společného večera jsme oslavili v duchu pizza party. 

Závěrečná reflexe a cesta domů

Poslední společný den na území Finska jsme začali závěrečnou reflexí s oporou o náš plakát zachycující charakteristiky finského vzdělávání, jak jsme jej poznali. 

Následně jsme jeli do Helsinek, kde jsme se při návštěvě hlavních turistických míst stali průvodci s výkladem sami sobě.  

Večer už pak patřil odletu zpět domů. 

Co jsme si odnesli?

Ve Finsku jsme prožili jedinečný a intenzivní čas poznávání, učení a sdílení. Zpět do Čech jsme si každý odvezli mnohé inspirace pro naši vlastní výuku a práci se žáky. Jsme vděčni za příležitost, které se nám všem dostalo. 

Vše budeme sdílet u kulatého stolu ve středu 19. února 2025 od 17:00 ve VC329.