Workshop na KVD ukázal, že kompetence učitelů informatiky se rozvíjejí i v malých momentech výuky

Účastníci workshopu Katedry výpočetní a didaktické techniky hledali odpověď, jak může Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství (KRAAU) pomoci zlepšit kvalitu vysokoškolské výuky. Zjistili, že rozvoj profesních kompetencí učitele se často odehrává i v momentě, kdy se žáci sami ptají.

Společná představa o profesních kompetencích, jimiž by měl být vybaven každý absolvent a každá absolventka studijního programu vedoucího ke kvalifikaci učitele – tak lze popsat dokument s názvem Kompetenční rámec absolventa a absolventky učitelství, který vznikl jako jeden z hlavních výstupů spolupráce pedagogických fakult a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR v rámci Reformy pregraduální přípravy učitelů a učitelek.

Jan Baťko účastníkům ukázal, jak může rámec pomoci při plánování i reflexi vysokoškolské výuky. Zdůraznil, že KRAAU umožňuje pojmenovat profesní dovednosti učitelů konkrétněji a jednotným jazykem. „Kompetenční rámec nám dává možnost bavit se o kvalitě výuky jinak než jen přes hodiny a sylaby. Pomáhá pojmenovat, co vlastně chceme, aby si naši studenti odnesli – nejen z hlediska znalostí, ale i postojů, schopnosti reagovat a spolupracovat,“ uvedl Baťko.

Rámec má 18 bodů v šesti oblastech. Mezi klíčové kompetence patří například nejen to, aby učitel dobře rozuměl vyučovaným oborům a rozvíjel se v něm, ale také musí být schopný podporovat u dětí zvídavost a motivaci k učení nebo hodnotit na základě daných kritérií a ke stejnému vede také žáky a žákyně.

Na teoretickou část navázala praktická aktivita pod vedením Violy Vrbové. Účastníci sdíleli příklady ze své výuky, které odpovídají jednotlivým kompetencím, a v týmech přiřazovali konkrétní výukové situace k oblastem rámce. „Bylo zajímavé a velmi potěšující objevit, že i drobné momenty ve výuce naplňují principy kompetenčního rámce – třeba když student spontánně hledá jiný způsob, jak vysvětlit problém, nebo si umí říct o pomoc. Uvědomili jsme si, že rozvoj kompetencí se děje i v každodenních situacích,“doplnila Viola Vrbová.

Společná práce a diskuse ukázaly, že rámec může být užitečným nástrojem pro zvyšování kvality výuky, spolupráci mezi vyučujícími i reflexi vzdělávacího procesu. „Workshop nám pomohl propojit teorii s praxí a znovu si potvrdit, že kompetence nejsou jen pojmy v dokumentu. Každý z nás je rozvíjí svým vlastním přístupem – a právě sdílení těchto zkušeností má velkou hodnotu,“ shrnula Lenka Benediktová, jedna z účastnic workshopu.

Setkání je součástí projektu INSPIRE 2 – Podpora pregraduální přípravy budoucích učitelů a učitelek, jehož cílem je praktická a kompetenčně orientovaná příprava budoucích učitelů a učitelek na ZČU v Plzni. Projekt propojuje vysokoškolské pedagogy, odborníky z praxe a studující, kteří společně rozvíjejí profesní kompetence budoucích učitelů napříč fakultami a obory.