Jak nejlépe propojit teorii s praxí při výuce historie? Odpovědí může být i zahraniční stáž, která studujícím i pedagogům nabídne neotřelé, jiné či úplně nové perspektivy. V rámci projektu Inspire se skupina studentek a studentů, čerstvých absolventů a pedagogů z Katedry historie Fakulty pedagogické ZČU v Plzni vydala na týden do polské Poznaně za inspirací, sdílením zkušeností a objevováním odlišných vzdělávacích metod.
Během pobytu na Univerzitě Adama Mickiewicze (UAM) v Collegium Historicum se účastníci seznámili s moderními metodami historického bádání a didaktickými přístupy. Program zahrnoval řadu workshopů a přednášek, mezi nimiž vynikala třeba přednáška prof. Ewy Domańské „Genocidy a ekocidy: planetární perspektiva“, která nabídla hluboký pohled na globální historické a environmentální problémy. Praktické dovednosti pak studenti získali na workshopu prof. Macieje Bugajewského „Metody výzkumu v historických vědách“, kde si osvojili analytické nástroje pro historický výzkum.
Velkým přínosem byla také návštěva poznaňských základních a středních škol, kde si účastníci mohli na vlastní oči prohlédnout, jak funguje polský vzdělávací systém. Pozorování výuky, diskuse s učiteli a řediteli škol pomohly porovnat rozdíly i podobnosti mezi českým a polským přístupem k výuce historie. Tato setkání přinesla novou inspiraci a podněty pro vlastní pedagogickou praxi.
Stáž nebyla jen o pasivním příjímání informací. Na konci programu se konal společný workshop, kde účastníci sdíleli své dojmy, diskutovali o možnostech další spolupráce a hledali způsoby, jak inovovat pedagogické metody.
Jedním z klíčových výstupů této stáže bylo posílení mezinárodní spolupráce mezi českými a polskými pedagogy a studenty. Nově navázané kontakty otevřely dveře budoucím projektům a výměně zkušeností, což je v oblasti vzdělávání neocenitelné.
Zpětná vazba byla jednoznačně pozitivní. Stáž nejen splnila, ale v mnoha ohledech překonala očekávání. Program byl nabitý zajímavým obsahem, přínosným pro další profesní i akademický rozvoj účastníků. Studenti ocenili možnost aplikovat teoretické znalosti v reálném prostředí, pedagogové pak možnost reflexe a nové podněty pro svou výuku.
Stáž proběhla v rámci klíčové aktivity 4 projektu INSPIRE, která podporuje krátkodobé zahraniční stáže studentů, akademiků a učitelů napříč různými obory Fakulty pedagogické ZČU. Tento program umožňuje účastníkům získávat cenné zkušenosti v mezinárodním prostředí a přispívá k rozvoji vzdělávacích metod napříč širokým spektrem pedagogických disciplín. Téměř každá katedra fakulty se do tohoto programu zapojuje a vysílá své studenty a pedagogy na stáže, které rozšiřují jejich odborné i pedagogické obzory.





Autorem textu je Miroslav Breitfelder